Lepat Pisang juga di kenali dengan Belebat pisang dan kalau di Sabah dan Sarawak memanggilnya dengan Pais Pisang.  Lepat pisang adalah sejenis kuih tradisional yang semakin susah untuk dijumpai.  Menggunakan pisang sebagai bahan utamanya.  Kebiasaannya orang menggunakan pisang berangan.  Ida rasa menggunakan pisang apa pun boleh yang penting pisang 😂.  Zaman kanak-kanak selalu je jumpa lepat pisang yang menggunakan sebiji pisang yang dilitupi tepung dibungkus dengan daun pisang dan orang memanggilnya lepat pisang juga.  Tapi sekarang tak ada lagi pisang sebiji cuma yang  ada pisang lecek je.  Emmm perubahan zaman kot.

Ada beberapa cara macam mana orang nak buat lepat pisang.  Contohnya ada yang pakai kelapa parut ada yang tidak perlu kelapa parut, ada yang menggunakan santan dan ada yang tidak menggunakan santan.  Selain daripada menggunakan tepung gandum, ada juga yang menggunakan tepung beras dalam pembuatan lepat pisang ni.  

Dalam resepi Ida buat kali ni Ida menggunakan serbuk santan, dan menggunakan tepung gandum hasilnya ada bau wangi santan dan tak liat.  InsyaAllah nanti Ida akan cuba buat experiment menggunakan tepung beras tengok apa perbezaan dari segi strukturnya. 

Jom lihat Resepi Lepat Pisang atau Pais Pisang dan dengan menggunakan resepi ni anda akan dapat lebih kurang 13 biji lepat pisang.

vLog cara buat lepat Pisang Step by Step
(Pst, kawan-kawan support & subcribe YouTube Channel Ida ye, banyak lagi resepi Ida akan share)

Bahan-Bahan:

  • 10 biji pisang berangan
  • 1 cawan @ 100 gm tepung gandum
  • 2 sudu makan @ 30 gm gula merah
  • 3 sudu makan @ 25 gm serbuk santan
  • 1/2 sudu teh garam
  • Daun pisang

Cara-cara memasaknya:


1. Potong daun pisang mengikut saiz lebih kurang 1 jengkal tapak tangan.  Lapkan daun pisang dengan kain bersih.

2. Layurkan daun pisang dengan menggunakan api yang sangat kecil.

3. Potong sedikit kedua-dua hujung daun pisang supaya tidaklah terlalu panjang untuk dilipat.  Oleskan daun pisang dengan minyak makan supaya kuih lepat tidak melekat kat daun pisang.

4. Kupas kulit pisang berangan 10 biji dan potong kecil supaya mudah untuk dilecek.

5. Sesudah lecek, masukkan garam, gula dan serbuk santan. Gaul sekata semuanya.  Masukkan tepung gandum dan gaul sehingga sekata lagi.

6. Letakkan 2 sudu makan ke atas daun pisang. Kemudian lipat dengan kemas supaya tidak terkeluar adunan dari dalam daun pisang.

7. Panaskan kukusan sehingga mendidih. Kemudian masukkan lepat pisang anda ke dalam periuk kukusan. Dengan api sederhana, kukuslah lepat pisang anda selama lebih kurang 20 minit.

8. Setelah masak, keluarkan dari dalam kukusan. Biarkan sejuk baru sedap untuk dihidang.

Selamat mencuba.

pst- Daun pisang ni selain saya guna untuk buat lepat pisang saya buat Pulut Panggang juga, pokok pisangnya pula saya tebang dan ambil teras (ada yang panggil umbut pisang) untuk masak masak lemak sayur batang pisang.